Veelgestelde vragen en antwoorden
Vragen en antwoorden
-
Algemeen over eHerkenning
-
eHerkenning is een middel om veilig in te loggen bij overheidsdiensten. eHerkenning is voor bedrijven wat DigiD voor burgers is en beide zijn ook persoonsgebonden. In tegenstelling tot DigiD, zijn er aan het gebruik van eHerkenning echter wel kosten verbonden en u heeft voor het aanvragen van eHerkenning een KvK-nummer nodig. Een overzicht van de tarieven vindt u hier en bij de individuele leveranciers zelf. Meer informatie over inloggen met eHerkenning vindt u hier. Een inschrijving bij de KvK kunt u hier regelen, wijzigingen geeft u hier door.
-
De overstap naar eHerkenning biedt veel voordelen:
- eHerkenning biedt een gestandaardiseerde 24/7 online dienstverlening;
- Uw gegevens en privacy zijn goed beschermd;
- U heeft slechts één inlogmiddel nodig om bij steeds meer diensten van (overheids)organisaties in te loggen;
- Als machtigingenbeheerder kunt u makkelijker zien wie toegang heeft tot welke diensten;
- Dienstverleners hebben zekerheid over uw online identiteit.
Daarnaast is eHerkenning sinds 1 september 2021 ook een Europees erkend inlogmiddel, wat betekent dat u een eHerkenningsmiddel met betrouwbaarheidsniveau EH3 of hoger ook kunt gebruiken om in te loggen bij overheidsorganisaties in de Europese Economische Ruimte (EER). Meer informatie hierover vindt u hier.
-
eHerkenning kent 4 betrouwbaarheidsniveaus: EH2, EH2+, EH3 en EH4. Hoe hoger het betrouwbaarheidsniveau hoe meer zekerheid het middel biedt over uw online identiteit. De NEa vraagt voor alle diensten minimaal betrouwbaarheidsniveau EH3. Meer informatie over de betrouwbaarheidsniveaus van eHerkenning vindt u hier. Een inlogmiddel op betrouwbaarheidsniveau EH3 kost op dit moment ongeveer 40 euro per jaar.
-
Diensten zijn platforms van (overheids)organisaties waar u uw zaken online kunt regelen. Bijvoorbeeld “Mijn Belastingdienst Zakelijk” en het “Omgevingsloket Online”. Bestaande diensten van de NEa zijn bijvoorbeeld het beveiligde deel van het NEa-loket en het Register Energie voor Vervoer.
-
Een machtiging geeft u toestemming om, uit naam van uw bedrijf, handelingen te verrichten in een bepaalde dienst. eHerkenning kent twee soorten machtigingen: reguliere machtigingen en ketenmachtigingen.
Als u al beschikt over een eHerkenningsmiddel, dan moet u nog een machtiging voor een dienst krijgen voordat u kunt inloggen. Dit kan de machtigingenbeheerder van uw onderneming voor u regelen.
-
Bij een reguliere machtiging regelt u namens uw bedrijf zaken binnen een bepaalde dienst. Bij het inloggen wordt dan alleen het Kamer van Koophandel (KvK)-nummer van uw bedrijf meegestuurd. Meer informatie over machtigingen vindt u hier.
-
Met een ketenmachtiging kunt u een andere onderneming namens u zaken laten regelen binnen een bepaalde dienst. Naast het KvK-nummer van uw onderneming wordt bij het inloggen met een ketenmachtiging ook het KvK-nummer van de andere onderneming meegestuurd. Meer informatie over ketenmachtigingen vindt u hier.
-
De machtigingenbeheerder van een bedrijf mag machtigingen afgeven. De machtigingenbeheerder moet worden aangesteld door de in het Handelsregister geregistreerde tekenbevoegde van een bedrijf.
-
eHerkenning vraagt u aan bij één van de 6 erkende leveranciers. Een overzicht van leveranciers vindt u hier. Een stappenplan voor het aanvragen van eHerkenning vindt u hier. Bij het onderwerp “eHerkenning aanvragen voor NEa diensten” in deze lijst vindt u ook specifieke aanwijzingen voor de aanvraag van eHerkenning voor de NEa diensten die overgaan op eHerkenning. Neem deze goed door voordat u eHerkenning aanvraagt.
-
Nee. Indien u iemand voor een dienst wilt machtigen die nog geen eHerkenningsmiddel heeft, dan moet de aangestelde machtigingenbeheerder eerst een eHerkenningsmiddel voor die persoon aanvragen. Nadat het middel is uitgegeven, kan de machtigingenbeheerder de persoon voor diensten machtigen.
-
Wijzigingen die betrekking hebben op de gegevens van uw onderneming die in het Handelsregister geregistreerd staan, geeft u hier door aan de Kamer van Koophandel. NEa diensten die gaan werken met eHerkenning, nemen wijzigingen in het Handelsregister automatisch over.
Let op: Wijzigingen in het Handelsregister kunnen gevolgen hebben voor de toegang tot de NEa diensten die werken met eHerkenning. Als bijvoorbeeld uw KvK-nummer wijzigt, moet u uw eHerkenning machtiging ook aanpassen om toegang tot de dienst te behouden. Neem bij wijzigingen in het Handelsregister daarom ook contact op met uw eHerkenning leverancier om de machtigingen aan te passen.
-
-
eHerkenning aanvragen voor NEa diensten
-
Voor de NEa diensten die gebruik gaan maken van eHerkenning gaat het volgende gelden:
- De toegang wordt via eHerkenning geregeld. Accounts worden niet (meer) bij de NEa aangevraagd;
- Wijzigingen met betrekking tot de gegevens van de onderneming die aan de KvK worden doorgegeven worden ook automatisch overgenomen door de NEa diensten. Wijzigingen worden niet meer bij de NEa gemeld
-
Alle diensten van de NEa waar u met eHerkenning kunt inloggen vereisen minimaal betrouwbaarheidsniveau EH3. Er is voor betrouwbaarheidsniveau EH3 gekozen omdat:
- Dit niveau de gewenste zekerheid over de identiteit van de gebruiker biedt in verhouding tot de belangen die in de diensten van de NEa vertegenwoordigd worden;
- Dit niveau voor nu en de komende jaren als dé standaard gezien wordt voor het inloggen bij overheidsdiensten.
-
Als de dienst niet voorkomt in het machtigingenportaal van uw eHerkenning leverancier kunt u het beste contact opnemen met de leverancier. In dat geval zijn de gegevens bij uw leverancier niet actueel.
-
De machtigingenbeheerder van uw bedrijf kan een eHerkenning machtiging voor de betreffende dienst aanvragen bij uw leverancier.
-
Nee. Het Europese EU ETS-register waar u uw jaarlijkse emissies invoert, emissierechten inlevert en kunt handelen in broeikasgasemissierechten, stapt niet over op inloggen met eHerkenning. Dit register wordt beheerd door de Europese Commissie en maakt gebruik van EU Login. Meer informatie over het EU ETS-register vindt u hier.
-
Er zijn twee vormen van autorisatie: algemene en specifieke autorisatie. Tijdens het inloggen bij een dienst worden in een eHerkenning machtiging de nummers uit het Handelsregister meegestuurd om aan te geven namens welke onderneming de gebruiker gemachtigd is, zoals weergegeven in onderstaande tabel.
Deze nummers worden vervolgens vergeleken met de nummers die in de dienst geregistreerd staan, bijvoorbeeld bij installaties of rekeningen, om te bepalen tot welke informatie de gebruiker toegang krijgt. Meer informatie over de nummers in het Handelsregister vindt u hier.
-
In het geval van algemene autorisatie wordt bij het inloggen met een reguliere eHerkenning machtiging één KvK-nummer meegestuurd naar de dienst. In het geval van een eHerkenning ketenmachtiging worden er twee KvK-nummers meegestuurd naar de dienst. Op basis daarvan verkrijgt de gebruiker toegang tot alle -binnen de dienst geregistreerde- vestigingen onder dat KvK-nummer. Onderaan deze pagina vindt u Figuur 1. Hierin wordt een voorbeeld getoond van algemene autorisatie voor een exploitant met drie installaties; de contactpersoon verkrijgt toegang tot alle drie de installaties. Algemene autorisatie is zowel bij een reguliere als bij een ketenmachtiging mogelijk.
-
Bij een specifieke autorisatie wordt een zogenoemde vestiging beperking opgelegd. In dat geval wordt bij het inloggen, naast het KvK-nummer, ook een vestigingsnummer in de reguliere eHerkenning machtiging meegestuurd naar de dienst. Op basis daarvan verkrijgt de gebruiker toegang tot één specifieke -binnen de dienst geregistreerde- vestiging met dat vestigingsnummer. Onderaan deze pagina vindt u Figuur 2. Hierin wordt een voorbeeld getoond van specifieke autorisatie voor een exploitant met drie installaties; de contactpersoon verkrijgt alleen toegang tot de installatie met vestigingsnummer A3. Afhankelijk van de dienst kan een vestiging bijvoorbeeld ook een installatie of rekening zijn. Specifieke autorisatie is alleen bij een reguliere eHerkenning machtiging mogelijk.
-
Voor de NEa diensten die gebruik gaan maken van eHerkenning wordt dat de standaard inlogmethode. Bij de andere diensten kunt u gebruik blijven maken van uw bestaande account.
-