Parallel claimen zeevaart 2024

Parallel claimen betekent dat een levering duurzame biobrandstof aan zeevaart voor zowel hernieuwbare brandstofeenheden (door brandstofleveranciers), als voor de rapportage van een ‘nul-emissie’ onder het emissiehandelsysteem ETS-zeevaart (door de scheepvaartmaatschappijen) ingezet kan worden.

Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) heeft recent besloten om een oplossing te zoeken om het ‘parallel claimen’ van geleverde biobrandstoffen aan de zeevaart alsnog mogelijk maken. 

Nog geen zekerheid voor situatie voor 2024

Het ministerie van IenW streeft ernaar om parallelle claims voor zeevaart voor 2024 nog mogelijk te maken. Daarvoor is wel noodzakelijk dat de Regeling handel in emissierechten op korte termijn wordt aangepast.

Om praktisch te regelen dat bedrijven hier over 2024 al gebruik van zouden kunnen maken, heeft de NEa op 27 januari jl. in samenspraak met IenW alvast een praktische instructie gestuurd naar de inboekende brandstofleveranciers. Met de naderende inboekdeadline (28 februari) is er immers slechts beperkte tijd om de voor een parallelle claim noodzakelijke gegevens op de juiste manier te registreren.

Ondanks dat bedrijven nu al aan de slag moeten om gebruik te kunnen maken van de oplossing, is definitieve zekerheid voor 2024 nog niet te geven. Zodra die er is, zal het ministerie van IenW daarover communiceren.

Wat moet een inboeker doen

Hieronder ziet u wat u  als inboeker moet doen, als u in wilt gaan op het verzoek van de scheepvaartmaatschappij.

Alleen met onderstaande aanpak kan voor 2024 gebruik worden gemaakt van de mogelijkheid tot parallel claimen. Als deze aanpak niet wordt gevolgd, de gegevens onjuist zijn of een deel van de gegevens ontbreekt, dan kan de NEa niet controleren of de door de scheepvaartmaatschappij in zijn ETS-emissieverslag opgevoerde biobrandstoffen voldoen aan de criteria om een emissiefactor van nul te hanteren. Daarmee loopt uw klant het risico dat hij alsnog emissierechten moet inleveren voor de betreffende brandstoffen.

Er is een verschil in aanpak tussen:

  • Inboekingen aan zeevaart die u nog niet heeft gedaan en waarvoor u tot 28 februari nog de tijd heeft (A);
  • Inboekingen aan zeevaart die u al wel heeft afgerond (B).

Bekijk ook het formulier aanvullende gegevens zeevaart 2024 en de toelichting

Toekomst

De verwachting is dat er voor 2025 op Europees niveau een andere (tijdelijke) oplossing komt. De bedoeling is dat uiteindelijk de Uniedatabank parallelle claims gaat faciliteren.