Ik wil biobrandstoffen aan de scheepvaart leveren en deze inboeken voor HBE’s. Hoe werkt het als ik gebruik wil maken van een bunkerdienstverlener?

Als een inboeker niet beschikt over een leurschip* dat onder zijn eigen AGP-vergunning valt en hij dus zijn klanten in de zee- en binnenvaart niet zelf kan beleveren, dan kan hij een andere AGP-vergunninghouder mét een leurschip inschakelen om die belevering te laten verzorgen. Dit gaat als volgt:

* Een varend transportmiddel van een AGP, ook wel een leurboot, lichter of bunkerboot genoemd.

FAQ inboeken scheepvaart via bunkerdienstverlener
Schematische weergave

Stap 1:
Vanaf de inboeklocatie van de inboeker wordt het leurschip van de bunkerdienstverlener beladen met een vloeibare biobrandstof (pure biobrandstof of als onderdeel van een blend) van de inboeker.

  • De levering aan het leurschip is een levering onder schorsing van betaling van accijns, want het gaat om een levering tussen twee AGP-vergunninghouders.
  • De inboeker moet met factuur en betaalbewijs (het volume van) de belading van het leurschip kunnen aantonen, evenals de dienstverlening door de bunkerdienstverlener.
  • De biobrandstof aan boord van het leurschip blijft in eigendom van de inboeker en wordt dus niet verkocht aan de bunkerdienstverlener.

Stap 2:
Vervolgens vaart het leurschip van de bunkerdienstverlener naar de klant van de inboeker, waar de levering plaatsvindt (aan het binnenschip of zeeschip ten behoeve van de aandrijving of voor scheepsbehoeften aan boord).

  • Bij deze levering slaat de bunkerdienstverlener uit tot verbruik en maakt hij een bunkerverklaring** op.
  • De bunkerdienstverlener verstrekt een kopie van de bunkerverklaring aan de inboeker, zodat die beschikt over een bewijsstuk voor de levering aan het schip en de uitslag tot verbruik.

    ** Bunkerverklaring: verklaring, bedoeld in artikel 19 Uitvoeringbesluit accijns, met de gegevens, bedoeld in artikel 29 van de Uitvoeringsregeling accijns

Stap 3:
De inboeker factureert de levering van de (bio)brandstof aan zijn eindklant: de rederij en/of het schip.

De bunkerdienstverlener wordt dus alleen ingezet om het transport naar de klant van de inboeker te verzorgen. Via een bunkerdienstverlenerkan dus niet:

  • Een klant van de ingeschakelde bunkeraar zelf beleverd worden;
  • Een bunkeraar ontzorgd worden door de inboeker leveringen van de bunkeraar te laten inboeken.

Algemene inboekeisen bij leveringen aan de scheepvaart

Naast bovengenoemde randvoorwaarden, gelden bij het inschakelen van een bunkerdienstverlener ook de algemene eisen voor het inboeken, zoals het bewijzen van de duurzaamheid, het voeren van de massabalans over de inboeklocatie en het aantonen van de fysieke biocomponent. Voor leveringen aan de zeevaart zijn er aanvullende eisen voor de soort biobrandstof die geleverd mag worden.