Vergunningverleningsproces

Vergunning aanvragen

Brandstofleveranciers die aan de deelnamecriteria van het ETS-2 voldoen, moeten na 31 december 2024 een emissievergunning van de NEa hebben. Zonder geldige emissievergunning mag u na die datum geen brandstoffen meer leveren die onder het ETS-2 vallen. Als u vóór 1 november 2024 een aanvraag indient, maar op 1 januari 2025 nog geen emissievergunning hebt, zal de NEa niet direct handhavend optreden. Dit geldt alleen als u actief meewerkt aan het vergunningverleningsproces.

De belangrijkste voorwaarde om een emissievergunning te krijgen, is het opstellen van een monitoringsplan dat voldoet aan de relevante wet- en regelgeving. In dit plan beschrijft u hoe u de broeikasgasemissies van de geleverde brandstoffen bepaalt. Het monitoringsplan legt u vast in het Emissiehandelsportaal (EHP2) van de NEa. Om toegang te krijgen tot het EHP2 moet u zich bij de NEa registreren als contactpersoon van een brandstofleverancier. Daarnaast moet u beschikken over eHerkenning op betrouwbaarheidsniveau EH3.

Na het opstellen van uw monitoringsplan dient u dit plan in via EHP2 bij de NEa als uw vergunningaanvraag. De NEa toetst uw monitoringsplan en geeft aan op welke punten u nog aanpassingen moet doen. U krijgt een termijn waarin u deze aanpassingen kunt doorvoeren. Hieronder vindt u een tijdlijn en een stappenplan voor het proces van het verkrijgen van een emissievergunning binnen het ETS-2.

Het EHP2 is op 22 augustus 2024 opengesteld voor brandstofleveranciers. We raden u aan om tijdig te beginnen met het controleren van uw KvK-registratie en het eHerkenningsproces.

Tijdlijn

Stappenplan

Stap 1: KvK-registratie

Voor eHerkenning is een geldige registratie bij de Kamer van Koophandel nodig. Zorg er dus voor dat uw bedrijf is geregistreerd bij de KvK, met de juiste B.V. en de juiste adresgegevens.

Het aanvragen of wijzigen van gegevens in het KvK-register kan binnen enkele dagen, maar kan in complexe gevallen ook veel langer duren. Voor brandstofleveranciers is het belangrijk dat de rechtspersoon in de vergunningaanvraag bij de NEa overeenkomt met de rechtspersoon die geregistreerd staat als gereglementeerde entiteit op grond van de Wet op de accijnsbelasting en/of op grond van de Wet belasting op milieugrondslag.

Stap 2: eHerkenning aanvragen

Om toegang te krijgen tot het EHP, heeft u eHerkenning met betrouwbaarheidsniveau EH3 nodig. Binnen het EHP kunt u een emissievergunning aanvragen en het monitoringsplan invullen. Voor meer informatie, zie ook onze veelgestelde vragen over eHerkenning en de website van eHerkenning zelf.

Het is onze ervaring dat de doorlooptijd van het aanvragen en inregelen van eHerkenning erg verschilt tussen bedrijven. Als uw bedrijf al gebruik maakt van eHerkenning, is het vrij eenvoudig om een nieuwe dienst (in dit geval EHP2) toe te voegen. De doorlooptijd is in dat geval vaak enkele dagen. Als uw bedrijf echter voor het eerst gebruik maakt van eHerkenning is de gemiddelde doorlooptijd veel langer, reken in dit geval op enkele weken. Zie in dat laatste geval het stappenplan op de website van eHerkenning. We raden u daarom aan om op tijd te beginnen. U heeft namelijk eHerkenning nodig om uw vergunningaanvraag op te starten.

Stap 3: Inloggen bij het emissiehandelsportaal (EHP) en monitoringsplan (MP) invullen

Als eHerkenning geregeld is voor het EHP2, kunt u direct inloggen in het EHP2. In het EHP2 kunt u vervolgens uw monitoringsplan invullen en uw vergunningaanvraag indienen. Informatie op hoofdlijnen over het monitoringsplan vindt u hier.

De NEa toetst uw monitoringsplan, en zal concreet aangeven op welke punten u het monitoringplan nog moet aanpassen. U krijgt vervolgens een termijn waarbinnen u de gevraagde aanpassingen kunt doorvoeren. Dit kan meerdere keren herhaald worden. Hoe lang dit vraag-en-antwoordproces precies duurt, hangt sterk af van de kwaliteit en complexiteit van het door u ingediende monitoringsplan. De wettelijke beslistermijn van een vergunningaanvraag is 4 maanden, maar de NEa kan deze termijn in bepaalde gevallen opschorten.