Vereisten aanleveren scan identiteitsbewijs
De informatie op deze pagina is bedoeld om u te helpen om aan de vereisten te voldoen die gelden voor het aanleveren van een scan van een ID bewijs.
Tijdens de controle van uw aangeleverde identiteitsbewijs kijken we naar specifieke kenmerken om de validiteit vast te stellen. Daarom is het belangrijk dat de afbeeldingen die u aanlevert van goede kwaliteit zijn
Tips voor het aanleveren van een goede afbeelding
Om u hierbij te helpen bij het aanleveren van een goede afbeelding van uw identiteitsbewijs staan hieronder een aantal tips:
- Zorg er voor dat uw identiteitsbewijs volledig en in kleur op de afbeelding staat (bij paspoort de boven- en onderpagina en bij ID-kaart de voor- en achterkant). Snijd de afbeelding niet te strak bij, houd ca. 2cm ruimte om de afbeelding.
- De afbeelding mag niet over- of onderbelicht zijn. Maak bij voorkeur een foto bij daglicht, maar houd daarbij rekening met eventuele schittering op het document, waardoor de gegevens niet goed leesbaar of zichtbaar zijn.
- Alle gegevens moeten goed leesbaar zijn en zichtbaar zijn. Let op dat er geen gegevens worden bedekt, bijvoorbeeld door vingers die een gedeelte van het document bedekken.
- Wazige afbeeldingen worden niet geaccepteerd. Onze software beoordeeld tijdens de controle niet alleen de tekstuele gegevens van het document, maar ook de druktechniek die gebruikt is.
- Stuur geen kopie van een kopie. Maak een foto of scan van het originele identiteitsbewijs.
- Er mag niets doorgestreept of gelakt zijn op het identiteitsbewijs. Ook mag er geen watermerk gebruikt worden. Daarmee kunt u de ID functionaliteit in de Rijksapp van de Nederlandse overheid niet gebruiken. Na het indienen van de rekeningaanvraag komt uw identiteitsbewijs in een beveiligde omgeving terecht en is dus veilig afgeschermd.
- De handtekening op het identiteitsbewijs moet goed zichtbaar zijn.
Controleer kwaliteit voor aanleveren
Bent u een tussenpartij die rekeningaanvragen voor anderen faciliteert? Controleer dan eerst of het gescande identiteitsbewijs aan de bovenstaande vereisten voldoet. En vraag bij uw klant een nieuwe scan op als dit niet het geval is.
De controle van de gescande identiteitsbewijzen is een digitaal proces. Het geautomatiseerde systeem is gevoelig voor afwijkingen. Als tijdens de controle een aangeleverde scan niet aan de bovenstaande kenmerken voldoet, dan keurt het systeem de scan af. U ontvangt dan van ons een nieuw verzoek om een scan aan te leveren.
Controleer de kwaliteitskenmerken van de scan dus eerst goed, voor u de scan bij de NEa aanlevert. Neem voor vragen hierover contact op met de NEa Helpdesk.