Op deze pagina vindt u actuele informatie over de ontwikkelingen in Nederlandse- en Europese wet- en regelgeving die van toepassing zijn voor Energie voor Vervoer.
Wijziging Besluit energie vervoer in 2024
Het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (I&W) verhoogt de jaarverplichting voor 2024 en 2025.
Het Ministerie informeerde de markt begin april 2024 dat het traject voor aanpassen van de Besluit energie vervoer formeel is afgerond.
De aanpassing van het Besluit verhoogt de jaarverplichting naar 28,4% in 2024 en 29,4% in 2025. De limieten (HBE-C en HBE-B) en subdoelstelling (HBE-G) wijzigen niet in het Besluit. De wijziging treedt met terugwerkende kracht vanaf 1 januari 2024 inwerking.
Per 1 januari 2024 traden enkele wijzigingen van de Regeling energie vervoer in werking.
Het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) publiceerde deze wijzigingen op 22 november 2023 in de Staatscourant.
Dit zijn de wijzigingen:
Omdat steeds meer HBE’s afkomstig zijn uit de zeevaartsector (die geen jaarverplichting kent) is de prijs van HBE’s erg laag. De leveringen van hernieuwbare energie aan wegvervoer zijn hierdoor minder aantrekkelijk.
Om de balans tussen tussen HBE's uit wegvervoer en zeevaart te herstellen, besloot het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) de vermenigvuldigingsfactor voor zeevaartinboekingen naar 0,4 te verlagen.
Zowel de wegsector als de zeevaartsector zijn op deze manier goed voorbereid op de verhoogde doelstellingen die de RED-III vanaf 2025 zal stellen.
De volgende grondstoffen worden toegevoegd aan bijlage 5 van de Regeling energie vervoer en leveren hiermee (potentieel) dubbeltellende HBE-Geavanceerd op:
In het kader van de Europese Green Deal en de Europese klimaatwet heeft de EU afgesproken om uiterlijk in 2050 klimaatneutraal te worden. Dat betekent dat de uitstoot van broeikasgassen de komende jaren sterk moet dalen.
Als tussenstap naar een emissievrije samenleving heeft de EU haar ambitie voor 2030 opgevoerd:
De emissies moeten tot en met 2030 met minstens 55% naar beneden.
Met het pakket "Fit for 55" stemt de EU haar klimaat-, energie- en vervoerswetgeving af op de ambities voor 2030 en 2050.
Om de doelstelling uit de Green Deal te behalen wordt in Europa momenteel gewerkt aan een nieuwe herziening van de Richtlijn hernieuwbare energie, de RED3.
De ambities voor 2030 voor hernieuwbare energie in vervoer zullen omhoog moeten gaan.
In Europa zijn voor luchtvaart en zeevaart ook sectorspecifieke beleidsvoorstellen gedaan, de verordeningen ReFuelEU Aviation en FuelEU Maritime.
Ondanks de vooruitgang die de afgelopen jaren is geboekt, zijn deze sectoren nog steeds vrijwel volledig afhankelijk van fossiele brandstoffen. Het doel van deze verordeningen is om ook de uitstoot van luchtvaart en zeevaart flink te verlagen.
Wat betekent dit voor Nederland?
De NEa volgt de onderhandelingen nauwgezet en bereidt zich samen met het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) voor op de aankomende implementatie.
Het Ministerie IenW informeerde belanghebbenden in februari 2024 over de gewijzigde planning voor de implementatie van de RED-III. De introductie van de voor RED-III gewijzigde systematiek is nu voorzien voor 1 januari 2026. Lees het volledige bericht.
Andere Europese ontwikkelingen
In Europa zijn er verschillende ontwikkelingen gaande in relatie tot de Richtlijn hernieuwbare energie. Hieronder vindt u informatie over de recente ontwikkelingen.
Op 5 december 2022 presenteerde de Europese Commissie het concept van de herziening van Bijlage IX. In deze herziening stelt de Europese Commissie voor om drie grondstoffen toe te voegen aan deel A van Bijlage IX en veertien aan deel B.
Op dit moment wordt gewacht op de beslissing van de Europese Commissie om de lijst eventueel met wijzigingen vast te stellen.
Na een periode waarin het Europees Parlement en Lidstaten bezwaar kunnen maken, zal de wijziging definitief gepubliceerd worden.
Twintig dagen na de officiële publicatie zal deze wijziging dan in werking treden.
Vanaf dat moment zal het meteen doorwerken in de HBE-systematiek en het register.
Gevolgen grondstoffen huidige Bijlage 5 Regeling energie vervoer
Wat als dit concept ongewijzigd wordt vastgesteld? Bepaalde grondstoffen die nu nog op Bijlage 5 van de Regeling energie vervoer staan, worden in het voorstel toegevoegd aan onderdeel B. Deze grondstoffen gelden vanaf dat moment van inwerkingtreding niet meer als geavanceerd. Dit betekent dat deze grondstoffen niet langer in aanmerking komen voor HBE-G.
Bij deze situatie is binnen de HBE-systematiek de datum van levering leidend en niet de datum van inboeking.
Dat wil zeggen dat leveringen van biobrandstoffen uit een grondstof die op het moment van de levering nog op Bijlage 5 staat, met HBE-G worden beloond. Ook als het moment van inboeken na de inwerkingtreding ligt en de grondstof dan op de Europese Bijlage IX deel B staat (en dus HBE-B krijgt).
De Europese Commissie is op dit moment bezig met het ontwikkelen van de Uniedatabank. In de Uniedatabank zullen alle transacties in de biobrandstofketen wereldwijd geregistreerd worden, van grondstof tot aan de biobrandstof.
De Europese Commissie geeft aan dat de UDB sinds 15 januari 2024 operationeel is voor bedrijven in de vloeibare keten en ze registraties en transacties kunnen registreren. Volgens de Europese Commissie zal eind 2024 ook de gasvormige keten operationeel worden.
Meer informatie
Bekijk voor meer informatie over de Uniedatabank de publieke wiki. Ook de erkende duurzaamheidsschema’s kunnen u verder helpen met specifieke vragen.
Planning
Een paar belangrijke data omtrent de ontwikkeling zijn:
De Europese Commissie geeft aan dat de UDB applicatie op 15 januari opende en sindsdien beschikbaar is voor bedrijven.
Het is sinds 1 januari 2024 mogelijk voor gecertificeerde bedrijven om initiële voorraden te registreren. Dit verloopt via de duurzaamheidsschema’s.
Transacties kunnen met terugwerkende kracht vanaf 1 januari 2024 worden geregistreerd op basis van de initiële voorraden of transacties ontvangen van leveranciers na 1 januari 2024.