Informatie over actuele ontwikkelingen in Nederlandse- en Europese wet- en regelgeving die van toepassing zijn voor Energie voor Vervoer.
Wijziging Besluit energie vervoer in 2024
Het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (I&W) verhoogt de jaarverplichting voor 2024 en 2025.
Het Ministerie informeerde de markt begin april 2024 dat het traject voor aanpassen van de Besluit energie vervoer formeel is afgerond.
De aanpassing van het Besluit verhoogt de jaarverplichting naar 28,4% in 2024 en 29,4% in 2025. De limieten (HBE-C en HBE-B) en subdoelstelling (HBE-G) wijzigen niet in het Besluit. De wijziging treedt met terugwerkende kracht vanaf 1 januari 2024 inwerking.
Bekijk ook de eerdere toelichting van I&W op het voorstel.
Wijziging Regeling energie vervoer in 2024
Per 1 januari 2024 traden enkele wijzigingen van de Regeling energie vervoer in werking.
Het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) publiceerde deze wijzigingen op 22 november 2023 in de Staatscourant.
Dit zijn de wijzigingen:
Wijziging Besluit 2025
Tussen 10 juni en 8 juli 2024 hadden belanghebbenden de mogelijkheid om te reageren op de internetconsultatie voor het Besluit energie vervoer 2025. In dit Besluit stelt het Ministerie van Infrastructuur & Waterstaat vier wijzigingen voor in het Besluit energie vervoer. Hiermee loopt het Ministerie vooruit op de verwachtte implementatiedatum voor de aangepaste wet- en regelgeving per 1 januari 2026. De voorgestelde vier wijzigingen zijn:
- Verlenging van de opt-in voor zeevaart en luchtvaart. Hierdoor kunnen brandstofleveranciers aan deze sectoren ook in 2025 HBE’s genereren door de inzet van hernieuwbare energiedragers, zonder zelf een jaarverplichting te hebben. Voor binnenvaart geldt dat de huidige versie van het Besluit inboekingen niet uitsluit vanaf 2025, een verlenging is dus ook niet nodig.
- Leveringen van hernieuwbare waterstof die ingeboekt worden, moeten vanaf 2025 gecertificeerd zijn volgens de regels uit de Europese gedelegeerde verordeningen (EU) 2023/1184 en (EU) 2023/1185 voor RFNBO’s. Dit vervangt de huidige inboekmogelijkheden van hernieuwbare waterstof en andere RFNBO’s met Garanties van Oorsprong.
- Het inboekbaar maken van leveringen van hernieuwbare waterstof via waterstofcontainers aan zee- en binnenvaartschepen.
- Het beperken van de spaarmogelijkheden van HBE’s tot maximaal 10% van de jaarverplichting en 4% van de inboekingen, en het verlagen van de spaardrempel van 2.000 HBE’s tot 1.000 HBE’s.
Na afloop van de consultatie zal het ministerie reageren op de opmerkingen en eventueel het voorstel aanpassen. Het is de bedoeling dat de wijzigingen per 1 januari 2025 ingaan. Voor de aanpassing van de spaarlimieten (punt 4) geldt dat dit pas doorwerkt na de jaarafsluiting 2025, in mei 2026.
Vooruitblik implementatie Fit for 55 en RED3
Op onze webpagina Implementatie Fit for 55 en RED3 vindt u alle actuele vooruitlopend op de implementatie Fit for 55 en RED3.
In het kader van de Europese Green Deal en de Europese klimaatwet heeft de EU afgesproken om uiterlijk in 2050 klimaatneutraal te worden. Als tussenstap naar een emissievrije samenleving heeft de EU haar ambitie voor 2030 opgevoerd: emissies moeten tot en met 2030 met minstens 55% naar beneden. Met het pakket "Fit for 55" stemt de EU haar klimaat-, energie- en vervoerswetgeving af op de ambities voor 2030 en 2050. |
Andere Europese ontwikkelingen
In Europa zijn er verschillende ontwikkelingen gaande in relatie tot de Richtlijn hernieuwbare energie. Hieronder vindt u informatie over de recente ontwikkelingen.